Medewerker aan het woord: Jan Belet

13-01-2021
Terug naar overzicht

Jan is een van onze servicemedewerkers die dagelijks bezig is met het onderhouden van vastgoed. Hij vertelt je graag over zijn werkzaamheden. 

"Mijn naam is Jan Belet en ik ben 48 jaar. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen en 2 kleinkinderen. Ik heb ruim 30 jaar ervaring als timmerman en ben sinds 2,5 jaar werkzaam bij Bergh Beheer & Onderhoud.”

Hoe zien jouw werkdagen er doorgaans uit?

“Ik hou mij als servicemedewerker met heel veel dagelijkse klussen bezig, vaak voor vaste opdrachtgevers. Zo ben ik bijvoorbeeld as we speak bezig met het vervangen van houten plinten voor stenen exemplaren. Maar ik hang ook deuren in, plaats plafonds en leg nieuwe vloertegels. Waar onderhoud nodig is, voeren mijn collega’s en ik werkzaamheden uit.”

“Enkele van onze opdrachtgevers hebben huismeesters in dienst. Met meerdere gebouwen in eigendom of beheer is dat ook wel nodig. De samenwerking met de huismeesters verloopt goed en waar nodig ondersteunen we elkaar. Het kan zijn dat zij een mankement constateren dat zij wellicht niet zelf kunnen oplossen. Het mankement wordt dan overgedragen aan Bergh Beheer & Onderhoud. Het gaat hier vooral om onderhoudswerkzaamheden die in eerste instantie niet zijn opgenomen in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP), maar herstelwerkzaamheden. 

"Naast een uitvoerende rol heb ik ook een aansturende rol naar onderaannemers toe. Het komt  voor dat wij een externe partij vragen om bepaalde klussen uit te voeren. Wij sturen deze partijen dan aan; we geven aan welke werkzaamheden waar uitgevoerd moeten worden en welke veiligheidsmaatregelen en huisregels gelden. Daarin ontzorgen we onze opdrachtgevers volledig."



"De diversiteit van mijn rol maakt mijn werk erg leuk. Naast het uitvoeren van diverse onderhoudswerkzaamheden, heb ik dus ook een aansturende rol naar externe partijen en een adviserende rol naar de huismeesters."

"Soms komt het ook voor dat ik via mijn tablet een spoedklus doorgestuurd krijg. We gebruiken een systeem waarin wij alle onderhoudswerkzaamheden verwerken en informatie delen. Spoedklussen zijn er om direct op te reageren; het gaat dan bijvoorbeeld om het vervangen van een slot. In principe geen klus waar we dagenlang mee bezig hoeven te zijn, maar wel moet wel snel uitgevoerd worden zodat er weer een veilige leefomgeving ontstaat."

Wat maakt je werk zo leuk?

"Mijn werkzaamheden variëren enorm. Geen dag is wat mij betreft hetzelfde. Als ik ‘s ochtends om 07.00uur mijn auto parkeer, dan weet ik niet tot op de minuut nauwkeurig hoe mijn dag eruit ziet. En midden op de dag kan ik ook naar een spoedklus gestuurd worden. Die diversiteit en van alles wat daar houd ik van. Nee, deze job is niet voor iemand die erg gesteld is op structuur en afbakening van taken."

Waar ben je trots op?

"Ik ben trots op hoe het gaat bij Bergh Bouwgroep. Daar bedoel ik de collegialiteit mee, we zijn erg sociaal betrokken met elkaar. Ik vind het erg knap dat Bergh Bouwgroep dat in stand kan houden. Dit doen ze door te investeren in mensen, in persoonlijke ontwikkeling. Iedereen van hoog naar laag in de organisatie heeft altijd tijd voor elkaar; voor privépraatje of werkinhoudelijk. Maar ook als je ergens tegenaan loopt en je daar graag over wilt praten."

Wat is voor jou Samen Beter Bouwen?

"Voor mij is Samen Beter Bouwen dat wij als Bergh Bouwgroep zijnde een totaalpakket kunnen bieden aan opdrachtgevers. Bergh Bouw en Bergh Bouwsystemen voor de grote bouwwerken, Bergh Vastgoed & Ontwikkeling voor complete ontwikkeltrajecten en Bergh Brandveiligheid voor de bouwkundige en installatietechnische brandveiligheid. En tenslotte Bergh Beheer & Onderhoud voor het planmatig onderhoud aan vastgoed. Heb of wil je vastgoed dan zit je bij Bergh goed!   

Maar ook onderling willen en kunnen we elkaar versterken. Zo krijgen we bijvoorbeeld een onderhoudsvraag vanuit de Bergh Bouwgroep. Wij gaan dan kijken, maken foto’s van de situatie en brengen een advies uit. Dit advies kan een meerjarenonderhoudsplan zijn. Zomaar een voorbeeld waarbij wij vanuit onze expertise de opdrachtgever nog beter van dienst kunnen zijn! Ook dat is voor mij Samen Beter Bouwen!"